Hemtjänst

I Torsås kommun finns flera olika hemtjänstområden runt om i kommunen. Du som ansöker om hemtjänst kan få hjälp och stöttning med din personliga hygien, förflyttning och praktisk hjälp med tvätt, städ och/eller matinköp.

Ansökan om hemtjänst

Hemtjänst ska underlätta det dagliga livet för dig. Utifrån din ansökan är det biståndshandläggaren som bedömer vilka insatser som du har rätt till. Biståndshandläggaren ska ta hänsyn till just dina behov vid bedömningen. När du kontaktar biståndshandläggaren första gången ska du få en tid för ett besök inom 5 dagar. Handläggningen ska hanteras skyndsamt men kan ta olika lång tid beroende på dina behov. Är du inte nöjd med ditt beslut har du rätt att överklaga beslutet.

Ansökan gör du genom vår e-tjänst på mina sidor: klicka här för att komma till mina sidor.

Hemtjänstens insatser

Hemtjänstinsatserna varierar, men det kan vara olika former av personlig omvårdnad och serviceinsatser. Du kan dels få hjälp med din personliga hygien och förflyttning mellan olika platser (personlig omvårdnad) eller hjälp med städ, tvätt och beställning av varor och tjänster (serviceinsats). Det finns även matdistribution och trygghetslarm som hemtjänstinsats. Har du behov av tillsyn dag- eller nattetid finns e-tillsyn att ansöka om.
När en biståndshandläggare har beviljat dig hemtjänst kontaktar din utsedda fasta omsorgskontakt dig för att boka in ett första möte där du kommer få mer information. Den fasta omsorgskontakten är en personal i hemtjänstgruppen som kommer vara din närmsta kontakt. Det är du och din fasta omsorgskontakt som tillsammans går igenom dina behov och önskemål om hur du önskar få dina insatser tillgodosedda. Det är ni som tillsammans skapar en genomförandeplan.

Avlastning i hemmet

Insatsen syftar till att avlösa den anhörige som vårdar eller stödjer en närstående. Insatsen är avgiftsfri upp till 10 timmar i månaden och beviljas till personer som har ett omfattande omvårdnadsbehov.

För att hemtjänsten ska veta när avlastningen ska ske behöver du i första hand kontakta din fasta omsorgskontakt, i andra kontaktar du hand någon annan personal i hemtjänstgruppen. Du behöver meddela ditt önskemål senast 7 dagar innan avlastningen ska genomföras för att hemtjänstgruppen ska kunna planera insatsen hos dig.

Ledsagning

Genom insatsen ledsagning kan man få stöd med förflyttningen till och från platser utanför bostaden. Till exempel samhällsinrättning så som kyrkobesök, Träffpunkten, fritidsaktiviteter som sker i närmiljön samt vårdinrättningar. Man kan också få ledsagning om anhöriga eller andra personer i din närhet inte kan hjälpa dig eller att du inte självständigt klarar av att förflytta dig med stöd av färdtjänst eller sjukresa.

För att hemtjänsten ska veta när ledsagningen ska ske behöver du i första hand kontakta din fasta omsorgskontakt, i andra hand kontaktar du någon annan personal i hemtjänstgruppen. Du behöver meddela ditt önskemål senast 7 dagar innan ledsagningen ska genomföras för att hemtjänstgruppen ska kunna planera insatsen för dig.

Trygg hemma

Trygg hemma är en insats för dig som har behov av stöd och hjälp från hemtjänsten och som inte haft andra insatser än trygghetslarm, matdistribution eller e-tillsyn tidigare. Trygg hemma kan även beviljas dig som behöver extra stöd efter din hemkomst från sjukhuset om dina behov väsentligt har förändrats.

Insatsen Trygg hemma innebär att din fasta omsorgskontakt avsätter extra tid den första tiden hemma hos dig, för att se till att din vardag fungerar utifrån dina nya/förändrade behov samt gemensamt upprätta en genomförandeplan tillsammans med dig. Du kan även under denna tid få mer stöd och hjälp med rehab eller hemmaträning för att snabbare kunna återfå eller bibehålla dina funktioner. Det är biståndshandläggare som beslutar vid vårdplanering på sjukhuset om Trygg hemma kan vara aktuellt för dig.

Biståndshandläggare

Våra biståndshandläggare har telefontid mellan klockan 08.30-10.00 måndag till fredag.

  • Tfn: 010 – 35 33 657
  • Tfn: 010 – 35 33 672
  • Tfn: 010 – 35 33 673

Avgiftshandläggare

  • Tfn: 010 – 35 33 644

Enhetschefer hemtjänst

  • Tfn: 010 – 35 33 648 (Torsås centrum Gul, blå, grön, orange)
  • Tfn: 010 – 35 33 665 (Söderåkra, Gullabo, Torsås ytter/lila)
  • Tfn: 010 – 35 33 826 (Bergkvara, Hemtjänst natt)

Hemtjänstgrupper

  • Bergkvara 1, Tfn: 010 – 35 33 926
  • Bergkvara 2, Tfn: 010 – 35 33 926
  • Gullabo, Tfn: 010 – 35 33 895
  • Söderåkra, Tfn: 010 – 35 33 967
  • Torsås Centrum gul, Tfn: 010 – 35 33 875
  • Torsås Centrum blå, Tfn: 010 – 35 33 866
  • Torsås Centrum grön, Tfn: 010 – 35 33 883
  • Torsås Centrum orange, Tfn: 010 – 35 33 902
  • Torsås ytterområde, Tfn: 010 – 35 33 892