Innanför dörrarna – avsnitt fem

Sylvia har Jill Hedlund, chef över Individ- och familjeomsorgen, på besök i podden. Vi pratar om IFOs verksamhet i allmänhet, och vikten av kontaktpersoner, kontaktfamiljer och familjehem i synnerhet, tjänster som en kommun måste kunna tillhandahålla. Om man inte hittar tillräckligt många familjer som kan eller vill ställa upp, sker detta via konsulter, vilket kostar dyra skattemedel.

Podden Innanför dörrarna tar dig innanför dörrarna till Torsås kommun, till medarbetare som finns här för dig. Vem skulle du vilja höra i podden?

Till podden Innanför dörrarna

Kommunfullmäktige sammanträder den 17 april, kl 18.00, Folkets hus i Torsås.

KF Kallelse 230417

 

Torsås kommunkoncern ska byta telefonnummer från dagens 0486-nummer till telefonnummer som börjar på 010-35.

  • Alla telefonnummer ändras. (Exempel: 010-35 33 123.)
  • Torsås kommuns växelnummer blir 010- 35 33 100.
  • Alla 0486-nummer (beroende på användningsområde) kommer att ha antingen hänvisning eller vidarekoppling under en övergångsperiod efter bytet.
  • Bytet sker helgen den 22-23 april.

Här finns mer information: www.torsas.se/010

Under natten till torsdagen 23/3 drabbades Torsås kommuns leverantör, vilken hanterar larmsamtal, av ett dataintrång. Intrånget påverkade leverantörens tjänster i hela Sverige och även utomlands.

Detta innebar att leverantören inte kunde besvara inkommande larm och inte heller ringa ut till vår omsorgspersonal. Torsås kommuns omsorgspersonal hanterade situationen utifrån gällande rutiner, bland annat med tätare besök hos omsorgstagarna.

Leverantören meddelade på torsdagskvällen att de som stod för dataintrånget sannolikt har kommit över personuppgifter som leverantören hanterar åt kommunen. Det som kan ha läckt ut är personnummer, adress, telefonnummer och i vissa fall hälsodata, vilket är relevant i samband med larmhantering.

Torsås kommun beklagar det inträffade. Under fredagen postas brev till alla berörda omsorgstagare med information om vad som har hänt. Kommunen fortsätter att arbeta med leverantören för att utreda händelsen.

19.52 Nu fungerar trygghetslarmen igen.

16.55: Larmsystemet ligger fortfarande nere. Leverantören arbetar med full kraft för att få funktionaliteten återställd. Vi hanterar situationen utifrån våra rutiner.

14.15: Leverantören arbetar fortfarande med att få systemen i bruk.

08.35: Felet är hittat. Leverantören arbetar just nu med att starta om systemen.

—-

06.20: Trygghetslarmen i kommunen fungerar inte just nu. Felsökning och hantering av problemet pågår. Vi uppdaterar informationen så snart vi vet mer.

Är du lärare? Är du undersköterska? Kurator? Fysioterapeut?
Dessa tjänster och fler är nu utlysta inom Torsås kommun.
Bli en del av Sveriges viktigaste jobb. Välkommen med din ansökan!

Mer information: Till sajten Offentliga jobb (extern länk)

Kom och lyssna på Gata park när de berättar om sitt arbete med att ta hand om vårt gemensamma utomhusrum.

När? 22 mars kl. 18.30
Var? Torsås bibliotek.

Ingen föranmälan. Välkomna!

Den 29/11 – 2022 driftsattes en elbilsladdare för allmänheten framför kommunhuset. Laddaren har två uttag vilket möjliggör att två bilar kan ladda samtidigt.
För att kunna ladda sin bil behöver man antingen beställa ett laddkort på eways.se eller så kan man enkelt ladda ner Mobillappen (parkeringsapp) för att starta sin laddning. Laddstationen har synliggjorts på olika forum för elbilsanvändare.

Felanmälan gör man i första hand till: helpdesk@eways.se eller till: 010-121 94 01

Allmänna frågor hänvisas till Fredrik Frisell.

Torsås kommunkoncern ska byta telefonnummer från dagens 0486-nummer till telefonnummer som börjar på 010-35.

Detta innebär att:

  • Torsås kommuns växelnummer blir 010-35 33 100.
  • Tjänstemännens nya telefonnummer blir 010-35 och därefter det gamla numret. (Exempel: 010-35 33 123.)
  • Alla 0486-nummer (beroende på användningsområde) kommer att ha antingen hänvisning eller vidarekoppling under en övergångsperiod efter bytet.

Läs mer: www.torsas.se/010

Tryck gärna ut till denna folder till en anhörig utan dator: Folder angående nummerbytet till 010

Från den 13 mars fram till maj månad genomför Torsås kommun en servicemätning. Medborgarna har då möjlighet att ge kommunanställda respons på hur tillgängliga de är via telefon och e-post.

Mätningen sker genom att du får ett sms efter att du har varit i kontakt med kommunen. Där kan du sätta betyg på vår service och vårt bemötande. Kommunen hoppas nu att så många som möjligt svarar på denna enkät.

Då får vi bästa möjliga underlag att arbeta utifrån.

Tack på förhand.